dilluns, 18 de juliol del 2016

UN LLARG DIA DE JULIOL


66 Equips van prendre part aquest any en la prestigiosa cursa de les 24 hores de Catalunya de resistència, d’ells, 28 eren equips catalans.
Les curses de resistència son una verdadera prova de foc, tant per les màquines i pilots, com per les persones que conformen l’equip. 
Una perfecta posta a punt de la mecàniques, una gran preparació física dels pilots, i una gran coordinació i disciplina organitzativa dels equips, son claus per aconseguir la victòria en una carrera en que es corre contra el temps, contra el rivals, i contra tu mateix, una prova que porta la resistència d’homes i màquines al límit.

En les proves de resistència la família sol acompanyar als pilots, des dels més grans als més petits
Persones,  màquines i combustible comparteixen espai les 24 hores del dia mentre dura la cursa.
La recuperació física és molt important. s'ha de preveure tot.
L'intercanvi de informació és clau en els relleus.
la posta a punt de les màquines en les aturades és breu, però al pilot sovint se li fa una eternitat.
Equip de repostatge
Esperant fer un relleu, unes paraules d'ànim de la persona estimada pugen segur la moral.

Tothom és necessari i ha de fer bé la seva feina
Cau la nit, s'encenen els llums de les màquines, no s'ha de baixar el ritme, cal estar molt més atent.
Mentre alguns descansen, els altres agafen el relleu.
Estem a mitja cursa, moltes motos i moltes granotes ja s'han arrossegat pel terra. Mentre la moral sigui alta i la mecànica aguanti, cal continuar. No guanyarem però serem a la pista quan s'aturi el cronòmetre.
Canvi de rodes, a vegades també frens,  omplir dipòsit, canvi de pilot.... encara queden 8 hores.
És hora de fer el relleu, al box sempre hi ha algú que es quedarà patint.
El pilots han de tenir informació en tot moment.


poc a poc es va fent de dia.
Les primeres llums acosten una mica més la prova al seu final. Els motors segueixen rugint i els pilots donant el màxim de si mateixos. Alguns però la sort els ha girat l'esquena i han abandonat, algunes màquines tampoc arribaran a veure la bandera a quadres.


A punt d'arribar al final els senyals de la duresa de la prova es poden veure tant en les màquines com en els pilots
Darrers esforços.




La cursa s'ha perdut, però no la dignitat, cal acabar com sigui mentre quedi alè i es pugui engegar de nou el motor.
Ullastres porta la seva R1a la victoria.
Final
després de 24 hores de tensió no importa massa haver guanyat o no el que importa és poder dir vam arribar al final, o nosaltres també hi vam ser


El podi es una festa, després de 24 hores inacabables l'alegria és desborda en un aquelarre de xampany. 
La primera vegada a la meva vida que vaig veure una cursa de motos no va ser pas a la televisió, va ser en directe al parc de Montjuïc de Barcelona, van ser les 24 hores de resistència.  Una Cursa que des de 1955 és celebrava al circuït urbà de la Muntanya Màgica.
Encara recordo noms de corredors mítics com: Bultó Grau, Canyelles, Palomo, Rocamora, Reyes, Garriga, Cardús....Era realment sorprenent que màquines de petita cilindrada com: Montesa, Bultaco o Ossa, s’imposessin en una prova tant exigent, davant de motos de major cilindrada com Ducati, BMW o Honda.
Aleshores feia posar els pels de punta veure aquells pilots gas a fons, passar llepant les voreres arran de les faroles i les senyals de transit. Fent a tota velocitat l’angle de Miramar, baixant per la Font del Gat, El Grec, o la pujada del Poble Espanyol cap a recta de l’Estadi.
Amb el temps les màquines van anar evolucionant, la velocitat mitjana de les curses va anar augmentant i el circuit es va anar fent cada vegada més perillós fins que el 1986 es va decidir tancar-lo arran de la mort del pilot barceloní Mingo Parés. Avans ja s’havien prohibit les curses de formula 1, també arran d’una tragèdia ocorreguda al 1975 on van morir cinc persones quan un cotxe va sortir de la pista per culpa d’una fallada mecànica.
Al 1995 després de 9 anys d’absència les 24 hores de resistència de Monjuic es van recuperar al circuit permanent de Montmeló.



   

divendres, 10 de juny del 2016

ADEU LLUÍS SALOM


Quan feia primer de batxillerat, per vacances anava a treballar en un petit taller de motos de Breda.
Passava l’estiu desmontant motors i netejant les motos dels joves del poble que venien cada dia a fer-la petar. Explicaven una i altre vegada les seves gestes a la carretera, fugint de la policia de transit que no els podia atrapar amb les seves lentes Sanglas. Es passaven hores posant a punt les seves màquines amb la intenció d'anar sempre més ràpids.
 Així jo em feia uns calerons, (més de propines per deixar brillants els carenats i les llandes de les motos), que pel sou que em pagaven al taller.
 Recordo que eren un grupet molt afeccionat a les motos i a la velocitat i amb una certa rivalitat entre ells. Quasi tots tenien un sobrenom: El de Cal Brau, El de Cal Rey, En Piuma, En Mayugo, el Ros del Turó, en Montplet...i alguns que he oblidat. tots tenien bones màquines: MV, Rovena, Zundapp Ducati, Laverda, Bultaco MK 2,  les famoses Derbi, però preparades en el mateix taller que anaven com bales.
Eren altres temps no hi havia radars, molt poc trànsit i carreteres amb moltes corbes.
El mecànic i amo del taller que formava part de la colla, quan no hi havia res per fer, em feia entretenir retallant les fotos dels pilots famosos que sortien a les revistes de motociclisme i posar-les en un àlbum classificades, aquí va començar la meva afecció a les motos i a les curses.
De tots els pilots que anava coneixen mentre retallava i enganxava fotos, totes en blanc i negre, un pilot em va cridar l’atenció pel que publicaven d’ell les revistes de l'època, en Jarno Saarinen ( el finlandès volador) li deien.
Saarinen, acostumat a pilotar sobre gel al seu país, tenia un estil molt espectacular per l’època. Ara podem dir que va se el precursor de la forma habitual de pilotar avui dia, derrapant i penjant-se de la
moto per traçar les corbes.
Saarinen també era enginyer i va ajudar a Yamaha en el desenvolupament dels seus motors als anys setanta.




Saarinen va ser el primer campió del món de Finlàndia de motociclisme i estava segurament destinat amb la Yamaha que ell mateix preparava, a destronar la llegenda viva del motociclisme Giacomo Agostini i la seva MV Augusta, que durant molts anys van ser imbatibles.
Però la seva carrera es va truncar a les 15:17 minuts del 20 de maig de 1973 a Monza, ara fa exactament 43 anys. “El finlandès volador” va perdre la vida en un dissortat accident juntament amb el pilot italià Renzo Passolini, en caure tots dos per culpa d’una parada sobtada del motor de Passolini que anava davant seu. El pilot Barceloní Victor Palomo també va patir ferides greus en el mateix l’accident. Als anys setanta les mesures de seguretat als circuits del mundial estaven lluny de les que hi han ara, corre el mundial de motociclisme era realment un esport d'alt risc. No vull dir que ara no ho sigui però molts circuits eren urbans i corre entre arbres i fanals era veritablement jugar-se la vida.
Les fotos d’aquell accident em van impactar  però m’agrada quedar-me amb la imatge de  Saarinen pilotant la seva Yamaha.



No m’hauria imaginat mai que 43 anys desprès jo mateix seria testimoni i retrataria un tràgic accident semblant: el del pilot mallorquí Lluís Salom. 




Salom que va estar molt a prop del guanyar el campionat del mon de Moto 3 els anys 2012 i 2013, era un pilot jove ràpid i amb un gran futur per endavant, només un clot i la mala sort van tallar de cop les seves il·lusions a la corba número 12 del circuit de casa, un traçat que coneixia bé i segurament hauria pogut fer amb els ulls tancats.
 No recordaré Saarinen volant pels aires després d’impactar amb Passolini, sinó traçant un revolt impossible amb gran precisió i amb el número 1 pintat al carenat de seva Yamaha. Igual  vull recordar Lluís Salom amb el seu 39 estampat al morro de la Kalex Honda, Perseguint Oliveira en la seva darrera volta dels entrenament lliures de la tarda del dia 3 de juny de 2016 poc després de les 15:17. 

©Lluís Serrat/2016

dimecres, 24 de febrer del 2016

FESTIVAL INTERNACIONAL DE CIRC FIGUERES




Un any més i ja van cinc, torna el festival internacional de circ de Figueres.
Un esdeveniment únic, que ha convertit la ciutat en un referent mundial d’aquest espectacle.
Amb més de 3000 anys de història, el circ, és una de les arts probablement més antigues de les que tenim referències.

Les principals activitats com el contorsionisme, l’equilibrisme o les acrobàcies, sorgeixen a les antigues civilitzacions orientals, com la xinesa, la mongòlica, la índia etc. I abans de convertir-se en l’espectacle que ara tots coneixem, aquestes disciplines servien d’entrenaments per els guerrers o per fer rituals religiosos.

Dimarts passat es fa fer la presentació dels espectacles d’enguany de la mà de Genis Matabosch, director del certamen.
Genis Matabosch és llicenciat en història de l’art, i un dels millors especialistes i col·leccionistes del món  en història del circ de totes les èpoques.


No va decebre el petit tast que algunes companyies van oferir a la premsa assistent a la presentació.
WuQiao Arts School of China, va fer uns exercicis de salts i equilibris en monocicle realment espectaculars. La parella 2-Zen-0, va evocar els frescos de Miquel Àngel a la cúpula de la carpa amb una alta dosis d’erotisme i risc. Passant pels delicats equilibris i contorsions inspirats en l’obra, el Llac dels signes de la companyia mongol Swan Lake.
Així doncs un  festival que promet emocions fortes i que no ens podem perdre.

©Lluís Serrat 2016

dijous, 21 de gener del 2016

PREMSA EN PAPER

Fa pocs dies vaig llegir en una informació, que la premsa escrita editada en paper, tenia el mateix futur que els discs de vinil.
El vinil és un suport on s’enregistrava la música per ser escoltada fins fa algunes dècades. Un radical lliure de l’eté per pèrdua d’un dels seus àtoms d’hidrògen, de fórmula C4H6O2. clorur de vinil, o sigui, un plàstic.
El suport on s’imprimeixen els textos i les imatges que conformen la informació que de moment ens arriba cada dia, és un element orgànic, la cel·lulosa de fórmula C6H10O5, o sigui paper.
Aquest material ha estat durant cents d’anys el suport ideal de tots els diaris del món.
No m’imagino que els diaris en paper acabin desapareixen i renunciem així a la qualitat i a les avantatges que té aquest suport.
Imatges de 300 punts per polzada, que fan que veiem les fotografies amb una gran resolució. En canvi a a les pantalles les imatges s'editen entre 72 i 100 ppp. La riquesa de la tipografia, el tempo en que es llegeixen les notícies, i els reportatges passant les planes poc a poc. La facilitat de llegir en qualsevol lloc sense necessitar cap tipus d’energia ni de cap aparell electrònic qua a sobre solen ser molt cars.
Totes aquestes coses i més que em deixo fan del paper un suport ideal per a la premsa i és segurament per això que fa tants anys que tenim diaris en paper.
La premsa digital per contra ens bombardeja ràpidament amb una gran quantitat de informació que es fa molt difícil d’assimilar. D’aprofundir en els temes i perdem així esperit crític, ens deixem arrossegar fàcilment per corrents d’opinió que creen tendències i ens fan influenciables i manipulables.
He llegit també no fa gaires dies, que els disc de vinil tornen. Que els amants de la música no és resignen a escoltar només música reproduïda per codis binaris, on els reproductors digitals es salten sistemàticament infinitat de seqüències que mermen la qualitat del so.
Neil Young ja ho va dir: La música digital no és música només és un codi binari.
Els vinils tenen poca capacitat de informació, però la que contenen és molt més fidedigna al so original.
Benvinguts doncs els vinils i esperem que els diaris en paper no acabin marxant mai
©Lluís Serrat/2016

dissabte, 12 de desembre del 2015

JOAN VENTURA L'APRENENT DE BARBER


El periodista Joan Ventura, va presentar ahir al vespre a Llagostera i davant de la seva gent el seu primer Llibre: L’Aprenent de Barber.

Ventura fa en el seu llibre una crònica popular i entranyable de la vila que l’ha vist néixer i dels personatges singulars que passaven per la barberia del seu pare, l’Andreu. A l’aprenent de barber també hi ha una bona dosi d’autobiografia perquè Joan Ventura s’anava impregnant de totes aquestes històries que avui podem llegir en el seu llibre, mentre remullava i ensabonava barbes, perquè l’Andreu el seu pare les anés rasurant després com si res.
Era aquell un temps que les barberies dels pobles bullien de vida i de històries, barberies plenes amb gent que vivia menys apressada que ara .

Però com bé va explicar l’Enric Ramionet, en la seva presentació, en Joan aviat va deixar l’ofici de barber per anar a fer les amèriques, a buscar i sentir noves històries i fer el que realment volia: explicar-les.
Fa molts anys que conec en Joan Ventura a més de company de feina es un amic entranyable. Jo ja el vaig conèixer fent de periodista a principis dels 80s., explicant històries, amb el seu llenguatge culte, entranyable, punyent, i amb una mica de romanticisme que sempre podreu trobar aflorant entre les seves paraules.
No us perdeu l’Aprenent de Barber perquè segur que entre les seves planes aprendreu moltes coses.


©Lluís Serrat 2015

dijous, 3 de desembre del 2015

FIRA DE L'AVET, ESPINELVES.

Si aquests dies us passeu per la fira de L’Avet d’Espinelves us podeu arribar a fer una visita i passejar pel mig dels arbres centenaris de Masjoan, on gaudireu contemplant  aquests exemplars de sequoies monumentals de més de 40 metres d'alçada 

També podreu veure els misteriosos teixos, arbres màgics i místics per moltes cultures antigues i utilitzats també durant la edat mitjana per fabricar els arcs llargs, que utilitzaven tots els exèrcits del món.


©Lluís Serrat/2015